Hållbarhets- och kvalitetspolicy

Hållbarhet

På Parkando älskar vi att vara med och förändra samhället. Tillsammans med våra kunder skapar vi förutsättningar för ett smartare och mer hållbart fastighetsutnyttjande. Vår övertygelse är att smartare användning av parkeringsytor kan bidra till en mer hållbar värld. För oss innebär det exempelvis att vi tillsammans med våra kunder bygger ut laddplatser som många kan nyttja, tillgängliggör elfordon som går att låna, förser parkeringsytor med leveransskåp för smartare transporter och mycket mer.

fastighet-

Miljö

Hos oss på Parkando präglas verksamheten av ett förebyggande och återkommande miljöarbete och vi ser det som en ständigt pågående förbättringsprocess. Vi har som ambition att vara föregångare i miljöarbetet, som ska bedrivas systematisk och strukturerat. Hos oss är det viktigt att;

  • Miljöarbetet ingår i det dagliga arbetet och hänsyn till miljön tas vid varje beslut så att man verkar för en hållbar utveckling i samhället.

  • Verka för att vårt miljötänkande föregår med gott exempel mot våra kunder och leverantörer där målet är att så många som möjligt av företagets leverantörer har ett aktivt miljöarbete.

  • Vi bedriver ett internt miljöarbete som leder till ständiga förbättringar.

  • Affärsverksamheten bedrivs så att möjligheter och risker beaktas utifrån ett miljöperspektiv.

  • Resor och transporter i möjligaste mån sker med miljövänliga alternativ för att minimera klimatpåverkan. Vi uppmanar samtliga anställda att transportera sig på miljövänligt vis till och från kontoret/möten.

  • Elektroniska möten ersätter det fysiska när detta är möjligt utan att kvaliteten blir lidande.

Socialt

Parkando ska vara en god samhällsaktör. Vi ska respektera mänskliga rättigheter, ta avstånd från korruption och mutor och bestickning samt penningtvätt. Vi strävar efter att skapa god hälsa och välbefinnande oberoende om det är för anställda, kunder, ägare eller andra intressenter.

Hos oss är det viktigt att:

  • Vi följer de lagar och förordningar som råder

  • Skapa en jämställd organisation med en mångfald som speglar samhällets sammansättning

  • Alltid värdesätta människors lika värde och sätta människans behov och välbefinnande i centrum

  • Vara en attraktiv arbetsgivare där befintliga medarbetare trivs, mår bra, utvecklas och har roligt på jobbet

Ekonomiskt

För Parkando är det en grundläggande princip att bedriva en ansvarsfull verksamhet med en sund och balanserad ekonomi. Vi undviker ekonomiska beslut som innebär risker för företagets långsiktiga överlevnad.

Vi värdesätter ärlighet, öppenhet och hög etik i alla affärsrelationer. Medarbetare håller löften och ser både kunder och leverantörer som viktiga samarbetspartners som ska behandlas med respekt. Självklart motarbetar företaget aktivt alla former av mutor, bestickningar och korruption som kan påverka affärsrelationer.

På marknaden verkar vi för en sund, ärlig och öppen konkurrens och iakttar god marknadsföringssed. Vår information till marknaden ska alltid vara tydlig, transparent och aldrig medvetet vilseledande.

Ledningssystem

Parkando arbetar med ledningssystem framtaget av 3HF Response. Det är ett digitalt ledningssystem som bygger på frågeställningar från bland annat ISO 9001, ISO 14001 och ISO 26000.

sigill-2023-668

Kvalitet

Målet med företagets kvalitetsarbete är nöjda kunder. Parkando ska vara förknippat med hög kvalitet vad gäller personal, produkter/tjänster och kundservice.

Kundnöjdhet

Vår främsta framgångsfaktor är nöjda kunder.

Därför:

  • utgår vi från vad som är bäst för kunden på lång sikt är vi alltid samarbetsvilliga när det gäller våra kunder.

  • visar vi upp vårt kunnande och ger ett kompetent intryck i kundens ögon.

  • tillhandahåller vi säkra, tidsbesparande, lättanvända och prisvärda produkter/tjänster.

  • vi mäter kundnöjdhet bland annat genom NPS på inkommande kontakter, de kunder som svarar att de inte är nöjda kontaktar vi för vidare åtgärder.

Medarbetare

En god och produktiv arbetsmiljö är en framgångsfaktor.

Därför:

  • arbetar samtliga medarbetare som ett lag där vetskap finns om den individuella arbetsinsatsens betydelse för helheten

  • tillgängliggörs kritisk information i syfte att arbete skall utföras med kvalitet och framgång

  • uppmärksammar och bekräftar vi framgång samt belönar framgång

  • tillser vi att rätt person är på rätt plats genom välplanerad rekrytering och vidareutbildning

  • följer vi vår värdegrund.

Ständiga förbättringar

Vår omvärldsmiljö och affärsidé kräver ständiga förbättringar i genomförandet.

Därför:

  • baserar vi våra beslut på fakta och mätningar

  • gör vi rätt saker i rätt tid och på rätt sätt

  • arbetar vi proaktivt med att förebygga problem och risker

  • engagerar vi medarbetare och andra intressenter i det dagliga förbättringsarbetet i syfte att öka kundnöjdheten.