Frågor om kontrollavgifter

Här hittar du information om kontrollavgifter (parkeringsböter).

Varför har jag fått en kontrollavgift (parkeringsbot/gul lapp)?
Har du fått en kontrollavgift beror det på att du inte uppfyllt de parkeringsvillkor som gäller på den aktuella platsen där du parkerar. Det kan exempelvis vara att du inte betalat vid en besöksparkering, parkerat felaktigt enligt juridisk skyltning eller inte aktiverat rätt registreringsnummer i Parkando-appen.
Kan jag överklaga en kontrollavgift?

Om du har fått en kontrollavgift som du anser vara felaktig behöver du kontakta Hojab Parkeringsservice: 

parkering@svea.com
08-735 29 99 (mån-fre 08:00-17:00).

Parkando har ingen möjlighet att ta bort eller makulera parkeringsböter över telefon då samtliga bestridanden måste komma in via Hojab Parkeringsservice.

Vad händer om jag inte betalar min kontrollavgift?

Alla kontrollavgifter som inte betalas i tid skickas vidare till Inkasso för indrivning efter två skriftliga påminnelser. Betalning av kontrollavgift ska erläggas inom 8 dagar från dess att du fått boten. Därefter skickas en påminnelse ut som ska betalas inom 10 dagar.

Vad behöver du hjälp med?

  • Min parkering
  • Hitta och boka parkering
  • Kontrollavgifter
  • Elbilsladdning
  • Betalning och faktura
  • Parkando för företag
  • Teknisk support
phones

Telefon

streamlinehq-house-chimney-interface-essential-1080

Huvudkontor

Linnégatan 51, 114 58
Stockholm